Breaking news from Romania - Reisverslag uit Sânmărghita, Roemenië van Jongerenreis Roemenië - WaarBenJij.nu Breaking news from Romania - Reisverslag uit Sânmărghita, Roemenië van Jongerenreis Roemenië - WaarBenJij.nu

Breaking news from Romania

- Kinderen op kinderkamp kunnen 'Toppertje' niet waarderen
- Brand in Chirileu
- Project verloopt voorspoedig
- Reusachtige carnivoor gesignaleerd in Sanmarghita

De kinderen in de leeftijd van 11 tot 13 waren vandaag de gelukkigen voor het kinderkamp. Om 10:00 stonden er alweer zo'n 30 tieners voor de deur. Het programma startte buiten op het veld met verschillende water- en renspelletjes. Tijdens het binnenprogramma kregen de kinderen als lunch een boterham met nutella. Mochten jullie denken dat wij thuis soms veel beleg op ons brood nemen, moet je hier eens komen kijken... De kinderen eten hun boterham alleen als hier minstens een laag van 2 cm chocopasta op zit. Binnen stond er nog iets creatiefs op het programma en werd er nog een dansje gewaagd. De verwachtingen van onze kant waren hoog gespannen toen 'Toppertje' werd opgezet. Maar we zijn inmiddels een illusie armer: Deze superhit valt bij de Roemeense jeugd niet in de smaak. Dan nog even een update over Maria, de huidige vriendin van Robin. Nu Robin vandaag niet aanwezig was bij het kinderkamp ging haar aandacht opvallend veel uit naar Jeroen. Aan wie zal ze uiteindelijk haar hart verliezen?
Zoals jullie natuurlijk allemaal al wisten, draagt Matthijs een kunstgebit. Tenminste, dat is wat de kinderen op het kinderkamp denken. Een beugel is hier wel echt iets uitzonderlijk en kennen de kinderen niet.

Onno, een van de bestuursleden van Associatia Roman Works, is gister met zijn gezin aangekomen op de camping. Vandaag hebben ze meegeklust aan het project. Zijn vrouw Diana en zijn kinderen Esmee (15) en Mahad (10) zijn er ook bij. Vooral Mahad is niet onopgemerkt gebleven. Met zijn grapjes en positieve instelling heeft hij ons vandaag zeer vermaakt. Van hem uit ook weer een raadsel: 'Hoe noem je een kalkoen die net geschoren is?' Voor het antwoord, zie onderaan het verslag*.

Hieperdepiep hoera voor Joanne, want zij is vandaag 18 jaar geworden! :-) Haar verjaardag werd uitgebreid gevierd met gezang, felicitaties en een heleboel ballonnen. Niet iedereen was ervan op de hoogte dat dit een grote prank was, dus werd Joanne door sommigen van onze groep erg serieus gefeliciteerd. Hierdoor heeft ze een leuke Roemeense verjaardag gehad.

Jullie zijn inmiddels vast nieuwsgierig geworden naar de brand die zich heeft verspreid in Chirileu. Het begon met een tank vol benzine, een droog weiland en een hoop houtafval. Het idee was leuk, de uitvoering iets minder... De bedoeling was dat al het houtafval verbrand zou worden om zo ruimte vrij te maken. Het vuur verspreidde zich alleen iets sneller dan verwacht. Gelukkig werd er snel actie ondernomen waardoor het vuur uitgedoofd werd.

Naast dit grote avontuur is er weer veel werk verzet vandaag. De overkapping voor het hout is zo goed als af, de onmogelijke berg grond die van de zolder kwam is voor meer dan de helft weggeschept, de poort is geverfd, het hekwerk is geplaatst en de werkplaats binnen in schoongeveegd. Wat weer voor de nodige stoflongen heeft gezorgd.

Tijdens ons avondeten kregen we weer een heerlijke maaltijd van ons plaatselijke bezorgrestaurant. De inhoud van het tasje was vandaag: een zoute kerrie soep, brood, boontjes in saus en twee hamlappen. Dit haalde bij Erik de carnivoor in hem naar boven en bij iedereen die zijn hamlap niet wilde heeft hij hem weggekaapt. Hij heeft maar liefst, hou je vast, 11 stukken vlees gegeten.

De stelling van de dag was vandaag: 'Heb jij alles over voor je geloof?' Hier praten we vanavond nog even over door. Waarna we waarschijnlijk nog wel even bij het kampvuur hangen of elkaar uitdagen met verschillende spelletjes.

Als leiding ervaren we deze reis als onwijs tof! We genieten enorm van alle grappen, bijdehante opmerkingen, de inzet tijdens het klussen en het kinderkamp, de serieuze momenten en alle slaperige hoofden bij het ontbijt. Heel erg leuk om hier onderdeel van uit te mogen maken! :-)

Oke, doei.

* Een kaalkoen

• 10 Augustus 2016 - 19:10

Eric:

Gefeliciteerd Jo, we hebben het huis alvast versierd!
    Volgens mij gaat het wel prima bij jullie.
    Veel plezier nog komende dagen!
    groet Eric

• 10 Augustus 2016 - 19:13

Anneke Bos.:

Wat een leuk verslag weer. Jullie doen wel ontzettend goed werk. Fijne avond nog en succes de komende dagen. Opa en oma van Joanne. Gefeliciteerd met haar 18 jaar

• 10 Augustus 2016 - 19:15

Anneke Bos:

• 10 Augustus 2016 - 19:24

Lisette:

Hi all, wat goed om te zien en leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn!
    Keep up the good work! :-)
    Liefs Lisette
    En de groetjes van Opa en Oma de Vrij

• 10 Augustus 2016 - 19:24

Cora, Moeder Van Martijn:

Joanne gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een mooie verhalen over het kinderkamp. Dat ze 'Toppertje' niet zo'n geweldig liedje vinden kan ik wel begrijpen ;) Leuk om te lezen dat de sfeer zo goed is en dat iedereen met iedereen omgaat. Veel plezier nog!

• 10 Augustus 2016 - 22:36

Jan Veenman:

Dag Joanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Allemaal weer de groeten uit Bergschenhoek. De stroom doet het inmiddels ook weer na 4 (?!) dagen. Veel plezier nog daar met zijn (of haar) allen en de tot zientjes.

• 10 Augustus 2016 - 23:34

Burtenfrits:

Hallo allemaal.
    Vanavond een beetje late reactie .
    wij hadden ons jaarlijkse tuinfeest van de vve.erg gezellig.
    Weer genoten van jullie verslag Joanne gefeliciteerd mooie leeftijd geniet ervan.
    morgen weer succes met de onderneming. Wel voorzichtig met vuur.!!!!!!
    slaap lekker.Burt en Frits

• 11 Augustus 2016 - 09:16

Sandra Buitenhuis:

Hi allemaal,
    Wat geweldig om jullie verslagen te lezen. En let een beetje op Gerry voor mij!
    Veel plezier nog met elkaar en een mooie tijd gewenst!
    Groeten Sandra

• 11 Augustus 2016 - 15:45

Carina:

Zo alle verslagen gelezen.... supertof om jullie allemaal zo bezig te zien, wat een enthousiasme!